10 sie 2017

Poradnik korzystania z Twine 2



Poniższa instrukcja pokaże Wam jak łatwo stworzyć opowiadanie interaktywne w programie Twine 2. Poniżej opisałem podstawowe zasady tworzenia opowiadań, lecz program oferuje wiele innych rozbudowanych możliwości takich jak np. dodawanie zdjęć, filmów czy muzyki, zmienianie czcionki itp., lecz do tego potrzebna jest znajomość html. Jeśli komuś spodoba się tworzenie takich opowiadań sam z pewnością będzie coraz bardziej się zagłębiał w tajnikach programu. Moim zadaniem jest tylko zapoznanie was z podstawową obsługą Twine'a, aby każdy mógł spróbować swoich sił. Jeśli komuś taka zabawa się spodoba i będzie chciał podzielić się nabytą wiedzą, możecie zostawiać w komentarzach pod tym postem dodatkowe instrukcje, czy nowe opcje, którymi chcielibyście się podzielić z pozostałymi. Tutaj jeszcze link do przykładowego opowiadania Pyladei i zabierajcie się do czytania, uczenia i tworzenia!

  1. Na początku wchodzimy na tą stronę i albo pobieramy program na nasz komputer albo klikamy use it online. Program w przeglądarce i na komputerze niczym się nie rożni, więc możecie wybrać zgodnie z waszą wygodą. Później po kliknięciu wchodzicie do programu i pojawia wam się główny panel, gdzie zgromadzone będą wszystkie wasze opowiadania. Na początku, kiedy nie macie jeszcze nic stworzonego klikacie po prawej stronie w przycisk +Story. Na początku będziecie musieli podać tytuł waszej nowej historii, a potem zostaniecie przeniesieni do głównego narzędzia. 
  2. Waszym oczom ukaże się jasno niebieska szachownica, po której będziecie mogli swobodnie przesuwać poszczególne kafelki. Nowe kafelki dodajecie, klikając w prawym dolnym rogu +Passage. Na dolnym białym pasku widnieje kilka opcji m.in. możecie tam zmieniać rozmiary szachownicy, testować w każdym momencie waszą grę lub w nią zagrać.
  3. Teraz przejdźmy do tworzenia. Na początek klikamy podwójnie w biały kafelek, który ulegnie powiększeniu. U góry podajecie jego tytuł (tytuł pierwszego kafelka jest bez znaczenia, ale pozostałych już nie). Pod tytułem można dodać tagi, ale jest to raczej mało ważne, więc pomijamy to. Potem usuwamy tekst w dużym białym polu i wtedy ukaże się wam dodatkowa instrukcja po angielsku. Jeśli nie chcecie jej czytać, bądź już to zrobiliście zaczynacie pisać dowolny tekst opowiadania, przedstawiać historię. Gdy dojdziecie do momentu, w którym chcecie umożliwić czytelnikowi wybór, przechodzicie do nowej linijki i otwieracie podwójny kwadratowy nawias. Wpisujecie w nim tekst wyboru i zamykacie znów podwójnym kwadratowym nawiasem. Pod spodem powtarzacie tą czynność w zależności od liczby opcji, które chcecie dać czytelnikowi w danej sytuacji. Przykład: 


  4. Później przechodzicie do nowego kafelka. I teraz bardzo ważne, aby się połączyć z wyborem z poprzedniego kafelka w tytule nowego wpisujecie dokładny tekst jednego z wyborów np. lewo, lecz już bez nawiasów. Później powtarzacie czynności z poprzedniego punktu, czyli wpisujecie dalszy ciąg historii i stawiacie nowe wybory. Później przechodzicie znów do nowego kafelka i tam robicie to samo, łącząc się tym razem z pozostałym wyborem czyli np. w tytule teraz wpisujecie prawo. Oczywiście zwykły tekst historii, który wpisujecie w nowych kafelkach powinien uwzględniać skutki wyborów czytelnika.


  5. Później powtarzacie cały czas te czynności i powoli rozgałęziacie swoją historię. Musicie pilnować, aby każdy wybór miał swój odpowiednio połączony kafelek i opowiadanie nie było w pewnym momencie urwane.
  6. Gdy opowiadanie będzie skończone, klikacie w strzałkę do góry w lewym dolnym rogu. Tam rozwinie się wam taka lista opcji, gdzie np. możecie zmodyfikować, czy upiększyć grę używając css lub innych języków. Jedyną prostą opcją jest tam Change story format. Jeśli już zmodyfikowaliście wygląd lub tego nie robicie klikacie w Publish to file. Powinien się wam pobrać wtedy na komputer plik html z waszą grą. Radzę przechowywać go w łatwo dostępnym miejscu, ponieważ jeśli będziecie chcieli kiedyś edytować grę, wystarczy wgrać ten plik do Twine. Na koniec wchodzicie na tą stronkę i tam po zalogowaniu się na konto Twitter wrzucacie pobrany plik html. I koniec! Teraz możecie cieszyć się swoją własną grą :D 

1 komentarz